2025-06-27

Hur du undviker oseriösa rörmokare

Att hitta en pålitlig rörmokare kan kännas som att leta efter en nål i en höstack. För varje seriös hantverkare verkar det finnas någon som tar överpris, gör ett dåligt jobb eller försvinner mitt i arbetet. Men med rätt kunskap kan du faktiskt skydda dig mot de oseriösa aktörerna och hitta någon som gör jobbet rätt.

Varningssignalerna är ofta uppenbara när man vet vad man ska titta efter. Genom att vara uppmärksam på vissa tecken och ställa rätt frågor kan du sortera bort lycksökarna redan från början. Här är vad du behöver veta för att undvika att bli lurad.

Röda flaggor att se upp med

Den första varningssignalen är rörmokare som dyker upp oombedda vid din dörr och erbjuder sina tjänster. Seriösa hantverkare behöver inte knacka dörr – de har fullt upp med jobb från befintliga kunder och rekommendationer. Extra försiktig bör du vara om de påstår att de ”råkade se” problem med ditt hus utifrån.

Var också misstänksam mot extremt låga priser. Om någon erbjuder sig att göra jobbet för hälften av vad andra tar, finns det antagligen en hake. Kanske använder de undermåligt material, saknar försäkringar eller planerar att höja priset när jobbet väl är igång.

Rörmokare som vill ha all betalning i förskott är en annan varningsklocka. Visst kan det vara rimligt med en delbetalning för material, men huvuddelen ska betalas när arbetet är klart och godkänt. Kontantbetalning utan kvitto är också ett tecken på att något inte står rätt till.

Kontrollera alltid dessa saker

F-skattsedel är ett absolut måste. Du kan enkelt kontrollera detta på Allabolag – det tar bara några sekunder och kan spara dig från enorma problem.

Ansvarsförsäkring är lika viktigt. Om rörmokaren orsakar en vattenskada under arbetet vill du vara säker på att det finns försäkring som täcker detta. Be om att få se försäkringsbrevet och kontrollera att det är giltigt. En seriös rörmokare visar gärna upp sina papper.

Offerten avslöjar mycket

En seriös rörmokare ger alltid en skriftlig offert där allt specificeras tydligt. Den ska innehålla exakt vad som ska göras, vilket material som används, arbetstid och totalpris. Vaga formuleringar som ”renovering av badrum” utan närmare specifikation är ett dåligt tecken.

Se upp med offerttexter som innehåller massor av reservationer och undantag. Visst kan oförutsedda saker dyka upp, men en erfaren rörmokare bör kunna förutse det mesta. Om offerten är full av ”tillkommer vid behov” och ”priset kan justeras” bör du vara försiktig.

Jämför också offerten med andra. Om exempelvis någon i Vasastan får offert från flera rörmokare Vasastan och en sticker ut markant – antingen mycket högre eller lägre – är det värt att undersöka varför. Kanske har de missat något eller räknat på helt andra material.

Varningssignaler under arbetets gång

Även om allt verkar bra från början kan problem dyka upp under arbetets gång. En oseriös rörmokare börjar ofta med att hitta ”oväntade” problem som måste åtgärdas till extra kostnad. Visst kan dolda fel finnas, men om extraarbeten dyker upp varje dag är något fel.

Se också upp om rörmokaren plötsligt vill byta till billigare material än vad som står i offerten, eller om de föreslår genvägar som ”fungerar lika bra”. Kvalitet kostar, och den som försöker spara in på fel ställen gör det ofta på din bekostnad.

Om rörmokaren är svår att få tag på, inte dyker upp som avtalat eller lämnar arbetet halvfärdigt i dagar är det också tecken på problem. Seriösa hantverkare håller vad de lovar och kommunicerar om något oförutsett dyker upp.

Så skyddar du dig själv

Dokumentera allt från början. Spara offerten, ta bilder före och under arbetet, och se till att alla ändringar görs skriftligt. Om något går fel senare har du bevis på vad som avtalats.

Betala aldrig svart, även om det verkar lockande med lägre pris. Utan kvitto har du inga rättigheter om något går fel. Du förlorar också ROT-avdraget som kan ge dig 30% rabatt på arbetskostnaden.

Skriv kontrakt vid större arbeten. Det behöver inte vara krångligt – många branschorganisationer har standardkontrakt som du kan använda. Där framgår vad som gäller vid förseningar, fel och andra tvister.

När det redan gått fel

Om du upptäcker att du anlitat en oseriös rörmokare – agera snabbt. Dokumentera alla problem med foton och beskrivningar. Försök först lösa det direkt med rörmokaren, helst skriftligt så du har bevis på kommunikationen.

Om det inte hjälper kan du vända dig till Konsumentverket eller kommunens konsumentvägledning för råd. Vid allvarliga fall kan polisanmälan vara aktuellt, särskilt om du blivit lurad på pengar.

ARN (Allmänna reklamationsnämnden) kan hjälpa vid tvister, men bara om företaget har F-skatt och du har kvitto. Detta är ytterligare en anledning att alltid välja seriösa rörmokare från början.